Adelsherrarnas klädmode och ideal under 1700-talet

Det var som inte bara adelskvinnorna som hade ideal att följa. För adelsmännen var modet stora vader. Man ville framhäva vaderna så mycket som möjligt och därför använde man knäbyxor. Det är precis som det låter: ett par byxor som slutar vid knäna. Om man sorgligt nog inte hade tillräckligt stora vader använde man sig av lösvader. För att inte bli påkommen att man bar sådana hade man tre par strumpor på sig för att dölja eventuella skarvar.Adelsmännen använde även något som kallades för kravatt.  En kravatt var som en sjal/halsduk som ofta hade spets på sig. Kravatten kunde knytas på många olika sätt – bara den var avancerad. De bar också skjortor, väster och jackor. Kännetecken för jackorna är att de skulle gå lika långt ner som på bilden nedan och att ärmarna skulle vara vida. Knapparna var också viktiga och det syns också på bilden här nedanför.

 

En bild som visar hur en adelsman kunde klä sig i mitten på 1700-talet.


Männens ideal var inte lika extremt som kvinnornas men...lösvader? Jag levde inte under 1700-talet så jag borde kanske inte egentligen uttala mig om det men jag för det första så förstår jag inte hur de kunde tycka det var snyggt med jättestora vader och för det andra så måste det väl ha varit fruktansvärt obekvämt? Tyvärr hittade jag ingen bild på lösvader men jag tror att de flesta av er kan tänka er hur det kunde ha sett ut.


Adelsmännen skulle inte vara muskulösa. Var man grov och hade muskler visade det att man var i arbetarklassen. Det är verkligen en skillnad mot i det samhället vi lever i idag. Om en kille är tanig klassas han ganska fort som töntig eller svag. Män som har muskler idag tror jag generellt räknas som mer attraktiva än män som inte har några alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0